Robotten min Læsemakker
Det kræver både træning og positive oplevelser med skriftsproget, at udvikle sig til flydende læser. Vi undersøger, hvordan robot-teknologien og udvalgte ebøger kan indgå i et trygt og fascinerende læringsrum, hvor børn motiveres til at udvikle sproglige kompetencer og til at læse bibliotekernes digitale materialer.
I dette projekt, der løber fra april 2018 og et år frem, vil vi undersøge samspillet mellem humanoide robotter og ebøger som en motivationsskabende faktor for læsning og læsetræning i en bibliotekskontekst for målgruppen, børn i alderen 6 – 12 år.
Med udgangspunkt i en designbaseret tilgang, vil vi gennem workshops og tests udvikle og afprøve, hvordan robotten gøres til en helt særlig læsemakker. Resultatet bliver et læse- og læringsprogram til biblioteket med fokus på robotter og børnenes behov.
Formålet er at skabe synlighed om bibliotekets digitale ressourcer og koble dem til borgerens øvrige brug af biblioteksrummet.
Partnere
ITK, Aarhus Kommune
Hovedbiblioteket, DOKK1
Ballerup Bibliotekerne
Frederiksberg Bibliotekerne
Varighed
1/4 2018 – 1/4 2019
Støtte
Projektet er støttet af DDB
Kontakt
Projektleder: Marianne Krogbæk mkrog@aarhus.dk